
Pedagogisch werkplan
Inleiding
Ik ben Cindy, getrouwd en moeder van 2 dochters. Begin 2016 heb ik de HBO-opleiding Verpleegkunde afgerond. Ik heb 13 jaar gewerkt als verpleegkundige in de thuiszorg en revalidatie. In juni 2023 ben ik gestart als gastouder.
Ik heb mijn gastouderopvang opgestart om meer rust en stabiliteit te creëren in ons gezin. Als gastouder ben ik altijd thuis.
Mijn pedagogische visie heb ik opgebouwd op basis van mijn ervaring als moeder en mijn verdieping in theorieën in de afgelopen jaren. Als moeder handelde ik vooral vanuit mijn eigen gevoel en ervaring en verdiepte ik mij in de ontwikkeling van mijn kinderen.
Als gastouder heb ik in de afgelopen jaren scholingen gevolgd en mij verdiept in verschillende kanten van de ontwikkeling van kinderen en pedagogische theorieën. Zo heb ik mij onder andere verdiept in slaapritmes van baby’s en dreumesen, oorzaken van reflux, spel en ontwikkeling van baby’s, dreumesen en peuters en het omgaan met borstvoeding in de opvang.
Aan de hand van de eisen vanuit de wet Innovatie Kwaliteit Kinderopvang (IKK), heb ik mijn pedagogische visie uitgewerkt.
​
Wet Innovatie Kwaliteit Kinderopvang (IKK)
De wet Innovatie Kwaliteit Kinderopvang (IKK) beschrijft de eisen die de overheid stelt aan de kinderopvang in Nederland. De wet is opgebouwd in 4 thema’s:
Thema 1: Ontwikkeling kind centraal
In mijn pedagogische visie staat de ontwikkeling van het kind centraal. Kinderen mogen zich hier ontwikkelen op hun eigen tempo. In samenwerking met de ouders zal ik het kind stimuleren in de ontwikkeling, waar nodig.
Thema 2: Veiligheid in de kinderopvang
De locatie van mijn gastouderopvang wordt jaarlijks gecontroleerd door de gastouderbureaus door middel van de Risico Inventarisatie en evaluatie (RI&E). De RI&E is een vragenlijst met aandachtspunten gericht op veiligheid. Voorbeelden zijn: veiligheid van de bedjes, rookmelders, traphekjes. Tijdens de RI&E controle bespreek ik met de bemiddelingsmedewerker van het gastouderbureau hoe ik risico’s voor de kinderen voorkom. Bijvoorbeeld : vallen, verbranding, verdrinking.
Het verslag van de RI&E is op papier aanwezig op de opvanglocatie en is in te zien door ouders op verzoek.
Naast het gastouderbureau voert de GGD controles uit, dit gebeurt volgens steekproef. De GGD bezoekt mij als gastouder 1 keer in de 2 jaar.
Het verslag van de GGD controle is terug te vinden in het LRK register. Daarnaast is het verslag op papier aanwezig op de opvanglocatie en is in te zien door ouders op verzoek.
Ook ben ik in het bezit van een geldig kinder EHBO diploma. Ik volg de cursus bij Livis.
Thema 3: Vaste gezichten en groepen kinderopvang
In de gastouderopvang ben je verzekerd van een vast gezicht voor je kindje. Daarnaast zal je kindje veelal dezelfde kinderen zien. Andere structureel aanwezige volwassenen, moeten in het bezit zijn van een geldige Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
Een gastouder mag maximaal 6 kinderen tegelijk opvangen, waarvan 5 onder de 4 jaar. Een kindje zal met maximaal andere kinderen opgevangen worden.
Thema 4: Opleiding en ondersteuning medewerkers kinderopvang
Met mijn HBO Verpleegkunde diploma mag ik werken als gastouder.
Gedurende het jaar bieden de gastouderbureaus verschillende scholingen aan, bijvoorbeeld over de meldcode Huiselijk geweld.
Daarnaast volg ik op eigen initiatief ook verschillende scholingen, bijvoorbeeld over borstvoeding, ontwikkeling van baby’s, dreumesen en peuters.
Zoals in thema 1 van de wet IKK beschreven, staat de ontwikkeling van het kind centraal in de opvang. Om dit te waarborgen moeten een kinderopvanglocatie werken volgens de 4 pedagogische basisdoelen (Riksen-Walraven):
-
Bieden van emotionele veiligheid
Als gastouder vind ik de hechting met een kind erg belangrijk. Hier richt ik mij in de eerste weken van de opvang op, zodat het kind zich veilig voelt bij mij. Naast de hechting vind ik het bieden van structuur en voorspelbaarheid. Door gebruik te maken van een terugkomend dagritme (zie volgend hoofdstuk). Door het gebruik van het dagritme weten de kinderen hoe de dag er globaal uit komt te zien. Dit geeft een gevoel van veiligheid.
In mijn gastouderopvang wil ik de kinderen ook graag een moment van rust aanbieden op een dag. Een veilige plek waar ze kunnen slapen of even tot rust komen.
Een kind zal zich emotioneel veilig voelen als de gastouder reageert op de signalen die hij/zij aangeeft. Bijvoorbeeld honger, vermoeidheid of geborgenheid. Door hier als gastouder van jongs af aan goed op aan te sluiten, voelt het kind zich gezien.
Als laatste vind ik het belangrijk om samen te werken met de ouders. Ik hou van korte lijntjes met ouders. Een goede relatie tussen gastouder en de ouder(s), geeft rust voor het kind.
-
Gelegenheid bieden voor het ontwikkelen van persoonlijke competenties
Bij mij in de opvang mag ieder kind zichzelf zijn, kinderen krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen op hun eigen tempo. Tijdens de opvangdagen bied ik de kinderen veel ruimte voor zelf spelen en ontdekken. Geïnspireerd door Emmi Pikler. Emmi Pikler beschrijft dat baby’s en jonge kinderen in staat zijn om zelf veel te leren. Als gastouder stimuleer ik de kinderen waar nodig. Baby’s stimuleer ik uit om bijvoorbeeld te draaien, tijgeren of kruipen door een speeltje net buiten handbereik te leggen. Wanneer een dreumes aan de hand loopt, oefenen we dat.
De ontwikkeling van peuters stimuleer ik door het spelen van spelletjes, werken volgens een thema en knutselen. Ik prikkel de peuters om nieuwe dingen te leren.
-
Gelegenheid bieden voor het ontwikkelen van sociale competenties
Bij mij als gastouder wordt een kind opgevangen samen met andere kinderen van 0-4 jaar. Daarnaast zijn mijn eigen dochters ook aanwezig. Door om te gaan met kinderen van verschillende leeftijden, leren ze van elkaar. De jonge kinderen kunnen vaardigheden afkijken van de oudere kinderen. De oudere kinderen leren om de jongere kinderen te helpen, door bijvoorbeeld iets aan te reiken of te helpen met het aantrekken van een jas. Ik begeleid en stimuleer de sociale interacties tussen de verschillende leeftijden.
-
Overdragen van normen en waarden
Als gastouder laat ik aan de kinderen zien hoe je met een ander om gaat. Door bijvoorbeeld aardig tegen elkaar te doen, samen spelen en delen. Maar ook om de ander geen pijn te doen of de spullen van iemand anders niet kapot te maken.
Ik leer de kinderen om regels en afspraken respecteren. Door de kinderen vanaf een jonge leeftijd al kennis te laten maken met de normen en waarden, zullen zij dit als vanzelfsprekend zien.
​
​​
Een dag bij Gastouderopvang Cindy
Baby’s (10 weken – 1jaar)
In de opvang zijn baby’s welkom vanaf de leeftijd van 10 weken.
In het eerste levensjaar volg ik het ritme van de baby. De overgang van thuis naar de gastouder zal hierdoor soepeler gaan.
Ik volg de signalen die de baby aangeeft en zal de zorg bieden die de baby op dat moment nodig is.
Baby’s krijgen bij mij voedingen op verzoek. Mijn eigen kinderen heb ik beide lang borstvoeding kunnen geven, dus ik heb veel kennis van het geven van en omgaan met borstvoeding. In de opvang wordt het geven van borstvoeding gestimuleerd, waar nodig is de moeder welkom om de baby in de opvang te voeden. Het introduceren van vaste voeding zal ik toepassen op dezelfde manier als thuis. Ik sta open voor het introduceren van vaste voeding volgens de Rapleymethode.
Baby’s slapen in de opvang wanneer zij moe zijn. Ik heb me verdiept in slaapritmes van baby’s door het boek ‘Baby’s in een droomritme’ te lezen van Stephanie Molenaar. Deze kennis pas ik toe. Ik laat de baby’s slapen in een ledikantje boven. De baby’s slapen niet met andere kinderen op dezelfde kamer, zodat zij voldoende tot rust kunnen komen.
In de opvang krijgen baby’s voldoende ruimte om te spelen en zich te ontwikkelen. Geïnspireerd door Emmi Pikler.
De baby’s krijgen de mogelijkheid zich te ontwikkelen op hun eigen tempo. In de opvang zullen zij enthousiast aangemoedigd worden door de oudere kindjes bij het oefenen met bijvoorbeeld rollen, kruipen, staan en lopen.
Kinderen vanaf 1 jaar
Vanaf de leeftijd van 1-1,5 jaar draaien de kinderen mee in het dagritme van de opvang. Het dagelijkse ritme ziet er als volgt uit:
De opvang opent dagelijks om 7:30 uur. De kinderen worden gebracht en er is ruimte voor een korte overdracht met de ouders. De kinderen krijgen de ruimte om vrij te spelen.
Rond 8:15 uur brengen we mijn dochters naar school.
Wanneer we weer thuis komen van school spelen we verder.
Rond 9:30 uur eten we fruit. Dit doen we met z’n allen aan tafel.
Na het fruit eten gaan de kinderen die 2 keer slapen op bed voor het eerste slaapje.
De kinderen die op dit moment niet meer slapen krijgen de ruimte om verder te spelen. Bij mooi weer gaan we buiten spelen. Activiteiten zoals knutselen, tekenen, verven of een spelletje plan ik op dit moment in.
Rond 11:15 uur gaan we met z’n allen al het speelgoed opruimen.
Rond 11:30 uur gaan we aan tafel om een broodje te eten. De kinderen die geslapen hebben zijn weer wakker en sluiten ook aan.
Na het broodje gaan de kinderen, die 1 keer slapen overdag, naar bed.
De kinderen die niet meer slapen krijgen de ruimte om te spelen, samen een boekje te lezen of even televisie te kijken.
Tegen 13:30 uur komen de kinderen die geslapen hebben weer uit bed. We maken ons dan klaar om naar school te gaan.
Als we weer terug zijn van school eten we met z’n allen een koekje of snoepje (passend bij de leeftijd).
De kinderen die 2 keer slapen, gaan nu naar bed voor het tweede slaapje.
De andere kinderen krijgen de ruimte om lekker te spelen, binnen of buiten.
Rond 16:30 uur beginnen we alles op te ruimen en mogen de kinderen die willen nog even televisie kijken totdat ze opgehaald worden.
Bronnen​
Rijksoverheid
​
Laatst bijgewerkt: 15-07-2025.
